Vonkers op de (digitale) werkvloer bij Gemeente Rotterdam
Regelmatig krijgen we de vraag: ‘maar, wat doen jullie Vonkers nou eigenlijk?’ en dat snappen we. Om ieder een kijkje in het werkleven van de Vonkers te geven, zal één van de Vonkers zo nu en dan onthullen welke projecten er in zijn of haar werkleven spelen en wat zijn of haar rol daarin is. Deze week zijn dat er zelfs drie: op de werkvloer met Marlies Wobben, Sander Bosch, Remco Groot – alle drie leden van Coöperatie Vonkers – en Pim Jansen van Gemeente Rotterdam. En ook deze laatste stelden we een paar brandende vragen over diens ervaring met onze Vonkers – lees snel verder!
Even voorstellen! Sander, hoe zou jij Marlies omschrijven?
“Enthousiast, energiek, nuchter, bescheiden en van de feiten – Marlies heeft steevast de behoefte om te laten zien hoe iets gaat of verloopt. Daarnaast is ze een goede facilitator en een echte familie-moeder, haar gezin is – terecht – ontzettend belangrijk voor haar.”
En Marlies, wie is remco ten voeten uit volgens jou?
“Remco is gevat, bijzonder positief ingesteld en rustig – hij straalt continu vertrouwen uit. Dat maakt samenwerken met hem ook zo ontzettend fijn.”
Pim, kun jij Sander kort omschrijven?
“Sander is slim, eigenzinnig, heeft een duidelijke mening (en is niet bang deze te uiten) en straalt vertrouwen uit. Sander heeft de grote drive om de wereld een beetje beter te maken – of dit nu thuis is of op de werkvloer.”
En om de rij compleet te maken – Remco, kun jij opdrachtgever Pim omschrijven?
“Ik heb Pim de afgelopen tijd leren kennen als een persoon met een duidelijke visie, een sterke overtuigingskracht, veel humor en iemand die mensen volop vertrouwen geeft. Pim is meer van het creëren dan het beheren en durft zich regelmatig kwetsbaar op te stellen – dat vind ik mooi om te zien.”
Wat typeert jullie werkwijze ten opzichte van collega-probleemoplossers?
“We kijken niet naar één ding (proces of besturingmodel), maar proberen met een 360 graden blik te kijken naar wat er moet gebeuren. Tools zijn daarbij een middel, niet het doel. We werken vanuit de overtuiging dat een organisatie altijd bezig moet zijn met het “wat moet er gebeuren zodat de medewerkers kunnen shinen” – de medewerker staat daarbij steevast centraal. Daarbij zijn we niet van het ouwehoeren ergens over (ok, soms een beetje); maar als een organisatie lef toont om een hulpvraag te stellen, dan willen wij deze zo snel mogelijk echt maken. Klein gaan proberen en ervan leren. Leren staat voor ons centraal. Tenslotte brengen wij de verandering niet, dat doen natuurlijk de medewerkers.”
Jullie zijn momenteel gezamenlijk werkzaam bij de Gemeente Rotterdam. In welke rol?
“Tja, waar moeten we beginnen? Van veranderaar en coach tot projectmanager en ervaringsdeskundige – ik denk niet dat onze rol in één woord te omschrijven is. Daarnaast proberen we altijd een sparringpartner voor de klant te zijn.”
Aan jullie opdrachtgever, Pim: hoe verloopt de samenwerking met Vonkers volgens jou?
“Prettig en goed. Ik waardeer de flexibiliteit van de Vonkers enorm en dat ze me bijsturen waar nodig. Daarnaast zijn ze ieder goed in staat om op hun eigen rol te reflecteren – dat geeft vertrouwen in hoe serieus zij dit project oppakken.”
Pim, zijn er momenten geweest waarop je dacht: gelukkig zijn Marlies, Remco en Sander nu in de buurt?
“Absoluut! Toen ik sparring nodig had rondom een rol die ik vervulde in een programma was het fijn om te kunnen sparren; iemand te hebben die goede vragen stelt, die je uitdaagt – dat is zo waardevol.”
Is de samenwerking met Vonkers zoals je hoopte dat deze zal zijn?
“Laat ik het zo zeggen: het is niet voor niets dat ik Vonkers wederom voor meerdere opdrachten heb gevraagd. En, een ander fijn gegeven – ook bij nieuwe Vonkers zie ik dat zij makkelijk aansluiten op de basisvisie hoe verandering werkt en hun kennis en ervaring mee nemen.”
Sander, wat is eigenlijk jouw dagelijkse drijfveer of inspiratie?
“Mensen een stapje verder helpen, iemand aan het denken zetten en – bovenal – écht contact maken met mensen.”
En Remco, wanneer is volgens jou een project succesvol of zelfs geslaagd?
“Als we de klant echt geholpen hebben, en niet alleen de opdrachtgever, maar alle betrokkenen. Maar ook wanneer we onze klanten kunnen inspireren en verder brengen in hun eigen ontwikkeling. Daarnaast vind ik het natuurlijk ook belangrijk om mezelf te ontwikkelen tijdens een opdracht!”
Tenslotte! Marlies, hoe is het om samen met deze mede-Vonkers een opdracht bij zo’n toffe klant uit te voeren?
“Echt én samen, het is bij ons 1 + 1 = 3!”
Ook samenwerken met Vonkers? Informeer dan naar de mogelijkheden door contact met ons op te nemen!