Kletsen over complimenten met Linda Zevenbergen


Kletsen over complimenten met Linda Zevenbergen

 


Even geleden deelden we een bericht op LinkedIn dat veel aandacht trok. De update ging over het geven van complimenten en waarom we dit in de regel zo moeilijk vinden. Oftewel: complimenten zouden meer en meer gegeven moeten worden. Naast dat ze gratis en zo gegeven zijn, geef je een ander een flinke dosis motivatie en waardering. Zo vindt ook Linda Zevenbergen, manager verzekeringen. We spreken haar over het belang van complimenten en haar kijk als manager hierop.

Linda, leuk je te spreken over dit populaire onderwerp! Wat triggerde je om op ons LinkedIn-Bericht over complimenten te reageren?
“Een complimentje geven is iets waar wij Hollanders over het algemeen niet zo goed in zijn. Ontzettend jammer, want het creëert juist verbinding onderling. Het laat iemand weten dat hij of zij gezien en gewaardeerd wordt en zorgt derhalve voor meer positiviteit en werkplezier. Dat laatste resulteert dan weer in meer hechte teamvorming én minder ziekteverzuim. Flink wat voordelen, dus!”

Wat is voor jou persoonlijk de waarde van een compliment?
“Een compliment weegt uiteraard voor iedereen anders, maar gewaardeerd en gezien worden is een basisbehoefte die in de mens zelf zit. Denk bijvoorbeeld eens terug aan het gevoel dat je als kind kreeg als je van de slager een stukje worst kreeg. Het geeft energie! Overigens niet alleen het ontvangen van een compliment, ook het geven ervan. Hoe fijn is het als jouw kleine compliment zoals ‘goed bezig geweest!’ een glimlach op iemands gezicht tovert. Dit geeft voor zowel de gever als de ontvanger een tof gevoel. 

Zonder die waardering openlijk te uiten draait de wereld ook door hoor, echter wel een tikje moeilijker want het remt de creatieve geest. Het nemen van initiatieven op de werkvloer is een risico en vraagt om een sterk zelfvertrouwen, wat je verhoogt door het geven van waardering.”

Zie je eigenlijk ook weleens risico’s met betrekking tot het geven van een compliment?
“Het risico van ‘zomaar’ starten met een complimentenrondje aan het begin van elke weekstart zou kunnen zijn dat mensen zich ongemakkelijk gaan voelen. Zoals ik al eerder aangaf is het hardop benoemen van dat wat we goed doen en waar we trots op zijn erg ‘on-Hollands’. ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’, ‘niet naast je schoenen gaan lopen’, je kent het wel. Mensen gaan een compliment afwimpelen: “Nou, zo bijzonder was het niet hoor”, en dan verliest het zijn kracht. Je zal dus klein moeten starten en mensen moeten vertellen waarom het belangrijk voor jou is om complimenten te geven. Dus tja, het is een soort cultuurchange die je voorzichtig teweeg moet brengen om het geen shock te laten zijn.”

Hierover gesproken: hoe kun je het geven van een compliment in dat geval laagdrempeliger maken denk je?
“Goed voorbeeld doet volgen. Begin er eens mee om tijdens een wekelijkse vergadering iedereen te vragen één compliment uit te delen aan een collega. En privé, ik zorg ervoor dat ik in ieder geval elke dag iemand een mooi compliment heb gegeven. Daarnaast probeer ik me er bewust van te zijn dat op sommige momenten iemand het net even harder nodig heeft en die complimenten wegen het zwaarst en zijn uiteindelijk goud waard. 

Als mens heb je die uitgesproken waardering nodig als warme kop chocolademelk op een koude winterdag. Je hebt een stevige wandeling over een guur strand achter de rug, zit bij het open vuur met een dikke trui aan en een sjaal om, dus op zich helemaal prima, maar toch is die kop warme chocolademelk hetgeen je nodig hebt voor dat heerlijke warme gevoel. Dat is zoals een compliment voelt, of je hem nu geeft of krijgt!”



Linda Zevenbergen is werkzaam als manager verzekeringen en werkte nauw samen met Vonkers.

 

 

Scroll naar boven